Franczyza Expo bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej
Aktualności » Pułapki franczyzy, na które warto uważać
Pułapki franczyzy, na które warto uważać

Franczyza z pozoru wydaje się biznesem idealnym. Mała odpowiedzialność, zazwyczaj niewielki wkład własny i gwarantowane wsparcie franczyzodawcy. Nie zawsze tak jednak jest, dlatego warto postawić na sprawdzone marki. Jakie są pułapki franczyzy?

 

Franczyza jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów na otwarcie rozdziału pod nazwą „własna firma”. W teorii rozwiązanie jest proste – zakłada się „odnogę” przedsiębiorstwa pod znaną, sprawdzoną marką z wypracowanymi schematami doprowadzania biznesu do sukcesu. Osoba, która chce dołączyć do franczyzy przechodzi szereg rozmów kwalifikacyjnych, szkoleń i testów, które mają sprawdzić, czy jest przygotowana do odpowiedzialności, która się z tym wiąże. Po wniesieniu wkładu własnego, uzgodnieniu szeregu wzajemnych świadczeń oraz podpisaniu umów można rozpocząć działanie pod szyldem danej marki. W pakiecie ta często oferuje wsparcie w wynajęciu lokalu na preferencyjnych warunkach, pomoc w zatrudnieniu wykwalifikowanego personelu, czy też księgową, co jest znaczącym ułatwieniem szczególnie a starcie. Zdarzają się jednak pułapki franczyzy, na które warto uważać.

Pułapki franczyzy – na co uważać?

Termin obowiązywania umowy

Jedną z pierwszych rzeczy, które powinien zrobić przyszły franczyzobiorca, to sprawdzenie terminów obowiązywania umów. Nie chodzi tu wyłącznie o upewnienie, ile będzie się związanym z marką, ale przede wszystkim, jakie są warunki rozwiązania porozumienia. Dlaczego? Czasami najlepsze pomysły przez zewnętrzne czynniki nie przynoszą oczekiwanych profitów. Najlepszym przykładem jest trwająca pandemia. Co z tego, że dysponuje się świetną usługą, jeśli w warunkach lockdownu nie może ona być realizowana? Warto być przygotowanym również na taki scenariusz i wiedzieć co będzie, jeśli nieprzewidziane okoliczności nie pozwolą na prowadzenie biznesu.

Wyłączność terytorialna

Jest wiele zapisów, na które warto jest zwrócić uwagę, kiedy podpisuje się umowę z franczyzodawcą. Jednym z nich jest ustalona wyłączność terytorialna. Nie trzeba chyba nikomu uświadamiać, dlaczego jest tak istotna. Dwa sklepy czy dwie szkoły w pobliżu siebie to bardzo duży ciężar dla obydwu franczyzobiorców. Konkurencja napędza rynek, ale nie w przypadku dwóch biznesów, które są takie same i nie powinny ze sobą rywalizować.

System kar

Każdy franczyzodawca chce mieć pewność, że jego marka jest godnie reprezentowana, a model sprzedaży respektowany. Nie bez powodu ustalone zostały reguły, które ułatwić mają na przykład prezentację produktów czy też systematykę zamówień. W poszczególnych umowach marki wpisują więc, co się stanie, jeśli franczyzobiorca nie dostosuje się do ustalonych zasad. Niektóre nałożone kary finansowe potrafią być dotkliwe, dlatego warto dowiedzieć się, z czego konkretnie będzie się rozliczanym.

Doświadczenie franczyzodawcy

Pułapki franczyzy kryją się również w tym, jak duże doświadczenie ma franczyzodawca. Niekiedy okazuje się, że początku przedsiębiorca staje się również królikiem doświadczalnym. To na nim sprawdza się, czy model współpracy funkcjonuje efektywnie. Warto podarować sobie takie eksperymenty. Lepiej nie zrażać się do własnego biznesu przy pierwszej możliwej okazji.

Same sprawdzone franczyzy, które mądrze poprowadzą i gwarantują sukces w branży znaleźć będzie można podczas targów Franczyza EXPO. Obędą się już 6 marca 2021 w prestiżowej lokalizacji – na PGE Narodowym w Warszawie. Zapewniamy - tam nie będzie ludzi z przypadku. Zarejestruj się już dziś i znajdź biznes szyty na miarę!

Sprawdź nas także na Facebooku:

Franczyza EXPO

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Franczyza dla studentów

CZYTAJ TAKŻE:

Dołącz do liderów franczyzy

Franczyza Expo Team

Pułapki franczyzy
Zobacz również
filmowe franczyzy
Najbardziej dochodowe filmowe franczyzy
Książki, plakaty, kubki, a nawet plecaki czy piórniki z ulubionymi i najbardziej znanymi filmowymi bohaterami to już codzienność. Poznaj największe…
Czytaj więcej>>
przyjaciele toruń
26 lat po emisji pierwszego odcinka „Przyjaciele” nadal inspirują. Kawiarnie w stylu serialu
Ross, Rachel, Monica, Chandler, Phoebe i Joey to najpopularniejsi „Przyjaciele” ostatnich trzech dekad. Fenomen serialu jest tak duży, że nadal…
Czytaj więcej>>
konsumenci
Polski handel 2020. Konsumenci - czy covid-19 trwale wpłynie na zmianę ich nawyków?
Pandemia zapoczątkowała trend cyfryzacji zakupów. Na ile jest on trwały? Czy konsumenci zrezygnują z dotychczasowego modelu zakupowego i na stałe…
Czytaj więcej>>
Do targów pozostało: