Pandemia zapoczątkowała trend cyfryzacji zakupów. Na ile jest on trwały? Czy konsumenci zrezygnują z dotychczasowego modelu zakupowego i na stałe przeniosą się do sieci? Na te pytania odpowiada raport GfK.
Czy lockdown powstrzymał od zakupów?
W ciągu ostatniego dziesięciolecia siła nabywcza Polaków wzrosła o prawie 60 procent. W tym czasie wydatki w handlu detalicznym wzrosły o 52% z 319 do 486 miliardów złotych. 29 procent tej kwoty zasiliło obroty centrów handlowych o powierzchni minimum 5000 m2, a 9 procent odnosiło się do handlu internetowego.
Jednocześnie raport wskazał, że mieszkańcy Polski poza centrami korzystają z mniejszych sklepów stacjonarnych w liczbie około 335 tysięcy i z 32 tysięcy sklepów internetowych. Dysproporcja między handlem stacjonarnym a internetowym była więc spora. Ponad 60 procent budżetów zakupowych trafia do mniejszych marketów i sklepów. Wniosek był prosty – Polacy lubią robić zakupy często i w małych kwotach.
Jak covid-19 zainfekował polski handel?
Według analiz pandemia tylko na moment zaburzyła tradycyjny model doboru kanałów online i offline. W pierwszych miesiącach lockdownu odsetek gospodarstw domowych, które robiły zakupy spożywcze w sklepach internetowych wzrósł o nieco ponad 3 procent. Chemia i kosmetyki to z kolei peak do 10 procent.
W okresie od stycznia do kwietnia udział sektora FMCG w wartości całego rynku e-commerce wzrósł z 1,1 procent do 1,4 procent. Jest on spory, ale nie daje nadziei, że ostatecznie wzrośnie do 10 procent.
Prognozy zmian paradygmatu konsumenckiego
Autorzy raportu wskazują, że mimo lockdownu ludzie chcieli i chcą kupować. Spowodował jednak polaryzację siły nabywczej. Po jednej stronie stoją dyskonty i funkcjonalne obiekty handlowe, a z drugiej centra handlowe z bogatą ofertą handlową, gastronomiczną i rozrywkową.
Drugi wymiar podziału to rywalizacja offline i online. Odbywać się ona będzie o portfele klientów omnichannelowych, którzy doceniają zakupy online, a z drugiej cenią sobie możliwość szerokiej gamy experience, które dają im centra handlowe.
Analitycy podzielili obiekty ze względu na wydatki klientów online. Pośród 572 dużych centrów handlowcy, 125 to takie, których potencjalni klienci wydają bardzo dużo niestacjonarnie. Wskazują, że to właśnie w tych obiektach powinno się zwiększać działania na rzecz pozytywnych doświadczeń klientów.
Pełny raport można znaleźć również na stronie: GFK.
Same sprawdzone franczyzy, które mądrze poprowadzą i gwarantują sukces w branży znaleźć będzie można podczas targów Franczyza EXPO. Obędą się już 6 marca 2021 w prestiżowej lokalizacji – na PGE Narodowym w Warszawie. Zapewniamy - tam nie będzie ludzi z przypadku. Zarejestruj się już dziś i znajdź biznes szyty na miarę!
Sprawdź nas także na Facebooku:
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CZYTAJ TAKŻE:
Franczyza Expo Team
