Franczyza Expo bezpiecznym wydarzeniem. Czytaj więcej
Aktualności » Jak koronawirus odbił się na warszawskich, handlowych ulicach? [RAPORT]
Jak koronawirus odbił się na warszawskich, handlowych ulicach? [RAPORT]

Colliners International przeprowadziło badania, a następnie opublikowało raport „Warszawskie ulice handlowe w czasie pandemii”. Jak stolica zmieniała się w zakresie pustostanów i miejsc do rozwinięcia biznesu? Koronawirus i jego wpływ na wynajem.

Badania wykonane zostały w połowie 2020 r. i objęły siedem centralnych dzielnic Warszawy: Śródmieście, Mokotów, Ochotę, Wolę, Żoliborz, Pragę Północ i Pragę Południe. Na potrzeby raportu wyodrębniono 32 ciągi handlowe, przy których znajduje się łącznie ok. 3 150 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. Zebrane dane poddano analizie, a jej wyniki porównano z danymi uzyskanymi w poprzednim badaniu, przeprowadzonym w czerwcu 2019 r. Wszystko celem oszacowania, ile wynajmujący stracili przez zachwianie gospodarki spowodowane koronawirusem.

Koronawirus i zmiany

Koronawirus i pandemia wprowadziły wiele zmian w większość sektorów życia. Przedsiębiorcy chcą być przez niego jeszcze bliżej klientów i zmniejszać ryzyko niepewności działalności gospodarczej. Jak podają twórcy raportu, w dłuższej perspektywie czasowej wpłynąć to może na wzrost zainteresowania ulicami handlowymi, głównie w dużych osiedlach mieszkaniowych. Na rynku efekty podjętych strategii widoczne są jednak zawsze w dłuższej perspektywie czasowej, zatem ocena wpływu pandemii na rozwój ulic handlowych będzie możliwa najwcześniej za dwa, trzy lata.

Lockdown i czasowe ograniczenia w kwestii działalności paradoksalnie nie wpłynęły na spadek stawek czynszowych w głównych punktach handlowych stolicy. Widoczne są jednak różnice w oczekiwaniach właścicieli lokali i potencjalnych najemców. Stawki transakcyjne są zwykle o 20-25% niższe od ofertowych. Najwyższe stawki ofertowe obowiązują tradycyjnie w Śródmieściu, jednak ich zróżnicowanie jest duże w zależności od jakości lokalu.

Koronawirus

Spadki pustostanów mimo pandemii

Największy spadek pustostanów zaobserwowano przy ulicach handlowych w Śródmieściu. Tam też w okresie I poł. 2019 – I poł. 2020 pojawiło się najwięcej nowych sklepów, punktów gastronomicznych i usługowych. Jest to jednak raczej skutek decyzji podjętych dwa, trzy lata temu niż bezpośrednia reakcja na pandemię COVID-19. Co więcej, w najbliższych miesiącach przewidywany jest wzrost pustostanów w tych lokalizacjach i wyjścia kolejnych najemców z uwagi na zmniejszenie się ruchu turystycznego, spotkań biznesowych i towarzyskich „po pracy”.

Wśród ulic o znaczącym spadku pustostanów znalazły się między innymi Grzybowska czy Żelazna. Jest to pochodną powstawania nowej dzielnicy biznesowej na Woli i wzrostem liczby potencjalnych konsumentów – pracowników biurowców. Decyzje o najmie lokali na Woli, szczególnie pod funkcje gastronomiczne, podejmowane były dwa, trzy lata temu, kiedy nikt na rynku nie spodziewał się, że pandemia COVID-19 zmieni model funkcjonowania firm ze stacjonarnego na hybrydowy. W wyniku tej zmiany ucierpieć może gastronomia, w tym kantyny.

Koronawirus to duża rotacja najemców

Wyniki badań i analiz wskazują na dużą rotację najemców przy warszawskich ulicach handlowych, dotyczy to szczególnie sektora gastronomii. Ponad ¼ nowych pustostanów to lokale po zlikwidowanych kawiarniach, restauracjach czy barach. Do sektorów, których najemcy mocno rotują przy ulicach handlowych, należą również usługi i moda. Istnieje też znacząca liczba lokali, będących pustostanami strukturalnymi, których nie udało się wynająć przez rok i dłużej. Potwierdza to bardzo zróżnicowaną jakość zasobów lokali przy warszawskich ulicach handlowych.

Sprawdź pełny raport.

Droga do sukcesu nigdy nie była krótsza! Już dziś dołącz do Franczyza EXPO!

Zarejestruj się już dziś i znajdź biznes szyty na miarę!

Sprawdź nas także na Facebooku:

Facebook Franczyza EXPO

Złotym sponsorem eventu jest Xtreme Fitness Gyms. Srebrnymi Carrefour Express oraz Zdrowa Krowa.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Franczyza dla studentów

CZYTAJ TAKŻE:

Dołącz do liderów franczyzy

Franczyza Expo Team

Koronawirus
Zobacz również
„Pierwszy biznes – wsparcie na starcie”
„Pierwszy biznes – wsparcie na starcie” pomocą dla myślących o własnym biznesie
Własny biznes to marzenie wielu. Największą przeszkodą zazwyczaj nie jest brak odwagi, a brak środków finansowych. Programów wsparcia jest kilka.…
Czytaj więcej>>
Własny biznes
Własny biznes? Polacy wciąż chętni, by go założyć [RAPORT]
Pandemia wciąż wpływa na życie Polaków. Nie zmniejszyła ona jednak ich chęci na usamodzielnienie się. Własny biznes to kusząca możliwość…
Czytaj więcej>>
Liquider Poland
Franczyza Liquider Poland wystawcą Franczyza EXPO
Odkrywamy karty na Franczyzę EXPO 2021! Jednym z wystawców, którego będzie można spotkać podczas najważniejszego biznesowego wydarzenia poświęconego franczyzie, jest…
Czytaj więcej>>
Do targów pozostało: