Aktualności » Jak wybrać franczyzę edukacyjną?
Jak wybrać franczyzę edukacyjną?

Poniższy tekst pochodzi z e-booka: Jak wybrać FRANCZYZĘ edukacyjną?
Całość do pobrania na franczyza.edukido.com.pl.

Jeżeli chcesz wrócić na rynek pracy po urlopie macierzyńskim, znudziła Ci się korporacja, chcesz otworzyć kolejną działalność lub po prostu wierzysz, że wspieranie rodziców w dbaniu o rozwój ich dzieci ma duży sens – dobrym pomysłem dla Ciebie może być franczyza w segmencie zajęć pozalekcyjnych.

Na rynku istnieje blisko 100 konceptów franczyzowych w branży edukacyjnej. Znaczna część z nich oferuje licencję w segmencie zajęć pozalekcyjnych. Są to np.: nauka popularnych języków obcych, matematyka dla dzieci, zajęcia sportowe. Oprócz tych najbardziej oczywistych pomysłów, znajdziemy także ofertę w ramach zajęć z robotyki, jazdy konnej czy wspinaczki. Możesz również poszukać klientów na kursu jogi dla dzieci, treningi samoświadomości czy języka chińskiego…

Dobrze, gdybyś przed podpisaniem umowy miał świadomość, co tak naprawdę się liczy w tym konkretnym biznesie.

CO JEST WAŻNE DLA FRANCZYZOBIORCÓW?

Warto zacząć od posłuchania doświadczonych franczyzobiorców.

Edukido Polska, firma oferująca zajęcia pozalekcyjne z klockami lego, przeprowadziła w 2018 roku badania wśród obecnych franczyzobiorców różnych zajęć pozalekcyjnych w Polsce (N = 60). Ciekawych wyników dostarczył punkt dotyczący tego, które elementy systemu franczyzowego są dla ankietowanych najistotniejsze. Brzmiał on: „Spośród wymienionych elementów systemu franczyzowego wybierz 5 dla ciebie najważniejszych” (wyniki nie sumują się do 100%).
Ponad połowa badanych wskazała, że istotne dla nich są: produkt dobrze przygotowany merytorycznie i atrakcyjny rynkowo, wyłączność terytorialna i siła marki.

ELEMENT SYSTEMU FRANCZYZOWEGO % wskazań
Produkt przygotowany na wysokim poziomie merytorycznym 65,0%
Duża atrakcyjność rynkowa produktu (produkt jest interesujący dla klientów, innowacyjny itp.) 65,0%
Wyłączność terytorialna 55,0%
Siła marki 46,7%
Merytoryczna opieka centrali (pomoc w rozwiązywaniu problemów, wysoka jakość doradztwa i inne)43,3%
Jakość narzędzi pomagających prowadzić zajęcia 43,3%
Bieżąca współpraca z centralą (szybkość komunikacji, sprawna realizacja zamówień i inne) 38,3%
Jakość wsparcia marketingowo-sprzedażowego z centrali 35,0%
Niska wysokość bieżącej opłaty licencyjnej 30,0%
Jakość systemów teleinformatycznych (system CRM, poczta firmowa i inne) 25,0%
Prostota i przejrzystość zapisów umowy franczyzowej 13,3%
Wysoka ogólna wartość pakietu franczyzowego 13,3%
Niska wysokość wejściowej opłaty licencyjnej 13,3%
Jakość szkoleń oferowanych przez centralę 11,7%
Pomoc w wyborze lokalizacji i adaptacji punktu franczyzowego 1,7%

JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNI PROGRAM FRANCZYZOWY?

Najważniejsze jest to, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nadaję się na franczyzobiorcę zajęć pozalekcyjnych.
Poniżej znajdziesz listę pytań, na które odpowiedzi dadzą Ci dość konkretny obraz tego, czy jesteś dobrym kandydatem do podjęcia tego rodzaju współpracy. Im więcej odpowiedzi na „tak”, tym lepiej.

• Czy lubię pracę z dziećmi?
• Czy mam doświadczenie menadżerskie?
• Czy jestem dobrym organizatorem?
Pełną listę pytań znajdziesz w e-booku.

Jeżeli chodzi o sam wybór programu zajęć – pomijając aspekty stricte biznesowe, o których mowa w e-booku – warto odpowiedzieć sobie na następujące trzy pytania.

• Czy program jest wartościowy (czy nie reprezentuje tylko wyświechtanego hasła: „nauka przez zabawę”) i rzeczywiście wspiera rodziców w rozwoju pasji i intelektu ich dzieci?

• Czy mam szansę na zbudowanie dużej skali (ważne są: miejsca prowadzenia zajęć, wiek uczestników, siatka zajęć – czyli możliwość efektywnego wykorzystania zarówno dnia, jak i tygodnia zajęciowego, a więc prowadzenie zajęć od rana do wieczora i od poniedziałku do niedzieli, jeżeli ktoś tak chce…)?

• Czy jako rodzic wysłałbym dziecko na te zajęcia (podpisał umowę np. na rok)?

CZYNNIKI SUKCESU WE FRANCZYZIE ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

Co jest najważniejsze, aby zapewnić sukces swojemu oddziałowi franczyzowemu?
Istnieje kilka czynników, bez których trudno spodziewać się realizacji planu biznesowego.

• Zaangażowanie franczyzobiorcy! Jest to absolutna podstawa, szczególnie w pierwszym okresie funkcjonowania oddziału.

• Podążanie za franczyzodawcą. Chodzi tu o pilnowanie wytycznych i korzystanie z know-how. Franczyza jest po to, by korzystać ze sprawdzonych rozwiązań. Nasze doświadczenie pokazuje, że 80% sukcesu w tej branży da się powtórzyć, stosując te same metody i narzędzia w różnych regionach kraju. Powtarzanie wypracowanych procesów i procedur pozwoli skupić się na rzeczach naprawdę ważnych i uniknąć błędów, które już zostały kiedyś popełnione („nie wyważamy otwartych drzwi”).

• Dbanie o odpowiedni zespół. Musisz mieć wokół siebie zaufanych profesjonalistów. Zajęć pozalekcyjnych dla dzieci nie da się prowadzić „byle kim”, a słabej jakości obsługa posprzedażowa i administracyjna szybko narazi Cię na wymierne straty.

• Sprzedaż! O niej musisz pamiętać codziennie – tylko sprzedaż bowiem gwarantuje firmie przychód. Wszystkie inne elementy są kosztotwórcze!

• Dbanie o jakość usługi. Powinieneś dążyć do tego, by „uproduktowić” usługę, czyli zadbać o to, żeby każde kolejne zajęcia i obsługa okołozajęciowa były realizowane na tym samym, wysokim poziomie.

• Wskaźniki biznesowe. Są to policzalne elementy, które powiedzą Ci, czy i ile tak naprawdę zarabiasz.

KLUCZOWE WSKAŹNIKI BIZNESOWE

A co z twardymi wskaźnikami biznesowym?

Istnieje kilka absolutnie podstawowych i właściwie identycznych dla całej branży wskaźników, które wpłyną na zyskowność Twojego biznesu, a które da się wyrazić liczbowo. Wszystkie poniższe wskaźniki powinny być cyklicznie planowane, rewidowane i porównywane z minionymi okresami (w ujęciu tygodniowym, miesięcznym, rocznym).

Oto one (wraz z powiązanymi pytaniami):

1. liczba nowych kontaktów (ile osób zgłosiło się na zajęcia? jak skuteczne są moje reklamy? jak ta liczba ma się do moich oczekiwań i do poprzedniego roku? czy po prostu mam komu sprzedawać?);

2. skuteczność umówienia się na zajęcia prezentacyjne (ile spośród nowych kontaktów udało mi się umówić na zajęcia prezentacyjne? co wpływa na tę skuteczność?);

3. skuteczność zajęć prezentacyjnych (ile osób spośród przybyłych na zajęcia podpisało umowy? ile osób podpisało umowy od razu? który nauczyciel/instruktor ma największą skuteczność i dlaczego? czy na skuteczność zajęć demonstracyjnych wpływ ma lokalizacja zajęć lub źródło pozyskanego kontaktu?);

4. liczba powrotów (ile osób wróciło do mnie po wakacjach? ile osób odpowiedziało pozytywnie na zaproszenie na zajęcia po przerwie, o którą prosili?);

5. liczba klientów płacących (ile klientów tak naprawdę miesięcznie płaci mi za zajęcia? czy płacą mi wszyscy, którzy powinni?);

6. średni miesięczny przychód z klienta (jaką mam cenę za zajęcia? jak zachowają się klienci, gdy podniosę cenę? co jeszcze mogę dodatkowo sprzedać moim klientom?);

7. NAJWAŻNIEJSZY WSKAŹNIK: średnie wysycenie grupy (ile średnio osób płaci za zajęcia w jednej grupie? czy mam świadomość tego, która kolejna osoba w grupie tak naprawdę przynosi mi zysk? który nauczyciel/instruktor ma największe wysycenie? w której lokalizacji jest największe wysycenie? co zrobić z grupami o najmniejszej liczbie uczestników?).

Powyższe wskaźniki dotyczą produktów (programów) oferowanych w ramach opłaty abonamentowej. Nacisk na inne elementy będzie widoczny w przypadku np. zajęć jednorazowych czy opłacanych z góry na cały rok.

Poniższy tekst pochodzi z e-booka: Jak wybrać FRANCZYZĘ edukacyjną?
Całość do pobrania na franczyza.edukido.com.pl.

Zobacz również
Po raz kolejny XTREME Fitness Gyms Złotym Sponsorem targów Franczyza Expo
Xtreme Fitness Gyms to najszybciej rozwijająca się sieć oraz jedyna franczyza klubów fitness w Polsce, posiadająca własny system zarządzający, sprawdzone…
Czytaj więcej>>
Targi Franczyza Expo – trzecia edycja, międzynarodowych targów franczyzy zorganizowanych na najwyższym poziomie.
6 marca 2021 r. w największej biznesowej części PGE Narodowego – Galeria odbędzie się III edycja międzynarodowych targów franczyzy –…
Czytaj więcej>>
II edycja Targów Franczyza Expo za nami! Dziękujemy!
Dziękujemy za udział w drugiej edycji targów Franczyza Expo 2020! Wysoka frekwencja, wystawcy na najwyższym poziomie, marki polskie i zagraniczne,…
Czytaj więcej>>
Do targów pozostało: