Aktualności » O co franczyzobiorca powinien zapytać franczyzodawcę ?
O co franczyzobiorca powinien zapytać franczyzodawcę ?

Poniższy artykuł na ma celu podpowiedzieć przyszłemu franczyzobiorcy, o co może zapytać franczyzodawcę podczas osobistego spotkania, na przykład na Targach Franczyzy.

Przypomnijmy, najbliższe spotkanie odbędzie się 2 marca 2019 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie.

 

Zakładamy, że spośród setek ofert franczyzy, znaleźliśmy branżę, która nam odpowiada zarówno pod kątem inwestycji, jak i sposobu prowadzenia biznesu. Zastanówmy się jednak czy informacje zawarte na stronie i podczas rozmowy telefonicznej, wyczerpują w pełni wiedzę jaką powinniśmy otrzymać o danej formie działalności. Poniżej przedstawiamy przykładowe pytania, jakie możemy zadać franczyzodawcy, nawiązujące do stabilności i rentowności prowadzonej przez nas placówki.

Poznaj bliżej franczyzodawcę

Najważniejszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić przed przystąpieniem do współpracy, jest poznanie franczyzodawcy. W tym celu możemy bezpośrednio udać się do siedziby firmy, lub odwiedzić którąś z placówek ( np. porozmawiać z osobą prowadzącą daną placówkę, ale o tym w dalszej części artykułu ). Inną możliwością, jest udział w targach franczyzy organizowanych cyklicznie na terenie naszego, lub innego miasta.
Załóżmy, że spotkałeś się z danym franczyzodawcą na targach i masz okazję bliżej poznać oferowaną formę współpracy. Możesz zadać na przykład takie pytania:

  • Gdzie się znajduje siedziba firmy i od jak dawna firma działa na terenie Polski ?
  • Ile w tej chwili na terenie naszego kraju funkcjonuje oddziałów franczyzowych ( własnych i partnerskich ) ?
  • W jaki sposób układany jest model biznesowy (na terenie danego miasta) chroniący przed słabymi wynikami ? ( Każde miasto jest inne dlatego model biznesowy dla Warszawy będzie inny niż dla małego miasta np. Nadarzyna ).
  • Kto jest właścicielem znaków towarowych i czy franczyza wywodzi się z Polski ?

Franczyza, a koszty związane z jej prowadzeniem

Kolejnym ważnym zagadnieniem, są koszty otwarcia oraz prowadzenia placówki. Musimy dokładnie zapoznać się z ofertą współpracy, która wyraźnie powinna wskazać jakie koszty ponosi franczyzodawca, a jakie franczyzobiorca. Przykładowe pytania mogą wyglądać tak:
Czy opłata początkowa podlega negocjacji ?
Jakie są całkowite koszty otwarcia biznesu pod znaną marką oraz koszty miesięcznego prowadzenia działalności ? ( w kosztach otwarcia pomijamy koszty związane z zakupem licencji ).
Franczyzodawca powinien rzeczowo przedstawić czy początkowa opłata jaką wniesiemy pokrywa koszty:

  • mebli i innego wyposażenia lokalu
  • dzierżawy
  • szkoleń
  • kosztów podróży
  • ulotek i innych materiałów reklamowych
  • wstępne koszty personelu

Dodatkowo musimy zapytać czy cena początkowa obejmuje produkty, czy stanowią one dodatkowy zakup.

Kto skorzysta z naszej oferty ?

Prowadząc franczyzę musimy mieć świadomość, że z naszej oferty skorzysta tylko ściśle określone grono ludzi. Na przykład prowadząc sklep z artykułami dla dzieci, możemy spodziewać się wizyt rodziców, babci i innych osób mających kontakt z dziećmi. Do naszej placówki nie zawita student, który z kolei skorzysta z usług ( np. Fast food ) z których niekoniecznie skorzystają rodzice czy seniorzy. Biorąc pod uwagę tą zależność, warto zadać pytanie:

  • Czy przeprowadzenie badań konsumenckich leży po mojej stronie, czy firma zaznajomiła się już z jej wynikami na moim terenie.
  • Dla jakiego odbiorcy moja franczyza będzie najlepsza ?
  • Czy istnieje ograniczenie dotyczące liczby mieszkańców lub wyłączność terytorialna ?

Szkolenia, opieka specjalisty i kontrole

Jak w każdym biznesie, aby utrzymać obroty firmy na wysokim poziomie, musimy zadbać o cykliczne szkolenia siebie i personelu. Podobnie jest z franczyzą. Zapytaj franczyzodawcę:

  • jak często organizowane są szkolenia dla właścicieli franczyzy i jego zespołu ?
  • jakie są koszty obowiązkowych szkoleń cyklicznych ?
  • czy szkolenia cykliczne są prowadzone na miejscu, czy na przykład w siedzibie firmy ?
  • kto może / musi wziąć udział w szkoleniach
  • jak często przeprowadzane są kontrole punku franczyzowego ? Czy przed takimi kontrolami franczyzobiorca jest ostrzegany, czy prowadzi je „tajemniczy klient” ?

Reklama franczyzy

Jak w każdym biznesie, również tutaj jednym z najważniejszych czynników udanego biznesu jest reklama. Warto zapytać franczyzodawcę w jaki sposób będzie reklamowana nasza franczyza.

  • Czy możemy liczyć na wsparcie w reklamach wspólnych ( np. reklama w telewizji oferująca produkt w promocyjnej cenie dostępny w każdym oddziale franczyzowym )
  • Czy istnieje obowiązkowa kampania reklamowa jaką musimy przeprowadzać cyklicznie w ściśle określony przez franczyzodawcę sposób ?
  • Jaki najbardziej skuteczny pomysł na reklamę sprawdza się, aby przyciągnąć do nas potencjalnego klienta ?

Zapytać franczyzobiorcę

Jeżeli planujemy otworzyć placówkę, warto porozmawiać z osobami, które już prowadzą taką działalność pod tą samą marką. Jeżeli zamierzamy to zrobić w tym samym mieście, nie możemy jednak liczyć na rzetelną wiedzę, ponieważ franczyzobiorca będzie chciał za wszelką cenę uniknąć konkurencji, skutecznie zniechęcając nas do otwarcia takiej placówki. Możemy spróbować zasięgnąć informacji w innym mieście. Zwróćmy uwagę, że takie serie pytań przedsiębiorca może odczytać jako wywiad lub kontrolę przeprowadzoną przez franczyzodawcę.
Jakie pytania możemy zadać franczyzobiorcy działającemu pod marką jaka nas interesuje ? Możemy zapytać czy franczyzodawca udziela obiecanego wsparcia i szkoleń oraz czy dotrzymuje innych obietnic.

Warto zapytać wprost jakie są wady prowadzenia takiej działalności i czy franczyzobiorca drugi raz zdecydowałby się na otwarcie franczyzy.
Zapytaj także. czy nie ma problemów prawnych związanych z zapisami w umowie, które na pierwszy rzut oka wydawały się łatwe do spełnienia.
Podstawowym pytaniem jest informacja o rentowności prowadzonego biznesu.

Musimy wziąć pod uwagę, ze nie każdy będzie chciał otwarcie rozmawiać o swoim biznesie. Dlatego dodatkową pomocą może być śledzenie stron zawierających opinie o franczyzodawcy. Nic nie zastąpi jednak osobistej rozmowy w placówce lub podczas targów franczyzy.

 

Źródło - TeoriaBiznesu.pl - patron medialny Targów Franczyza Expo


Dołącz do wydarzenia na Facebooku!

Chcesz pokazać swoją firmę? Zostań wystawcą

Szukasz pomysłu na biznes? Odwiedź targi

 

franczyzobiorca
Zobacz również
5asec
5àsec na targach Franczyza Expo 2019!
5àsec dołącza do grona wystawców w sektorze usług dla konsumentów. 5àsec jest światowym liderem na rynku pralniczym i największą w…
Czytaj więcej>>
Franczyza W Domu
Franczyza w domowym zaciszu czyli kilka pomysłów na biznes
Laptop, telefon, drukarka, dostęp do Internetu, dobre chęci i…wygodny fotel we własnym domu – czy można prowadzić własny biznes franczyzowy…
Czytaj więcej>>
Franczyza Expo
Targi Franczyza Expo 2019 na PGE Narodowym
Oficjalnie ogłaszamy premierową edycję wydarzenia Franczyza Expo! Franczyza Expo to międzynarodowe spotkanie franczyzobiorców i franczyzodawców. Szukasz gotowego pomysłu na biznes?…
Czytaj więcej>>
Do targów pozostało: