Aktualności » O co franczyzobiorca powinien zapytać franczyzodawcę ?
O co franczyzobiorca powinien zapytać franczyzodawcę ?

Poniższy artykuł na ma celu podpowiedzieć przyszłemu franczyzobiorcy, o co może zapytać franczyzodawcę podczas osobistego spotkania, na przykład na Targach Franczyzy.

Przypomnijmy, najbliższe spotkanie odbędzie się 2 marca 2019 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie.

 

Zakładamy, że spośród setek ofert franczyzy, znaleźliśmy branżę, która nam odpowiada zarówno pod kątem inwestycji, jak i sposobu prowadzenia biznesu. Zastanówmy się jednak czy informacje zawarte na stronie i podczas rozmowy telefonicznej, wyczerpują w pełni wiedzę jaką powinniśmy otrzymać o danej formie działalności. Poniżej przedstawiamy przykładowe pytania, jakie możemy zadać franczyzodawcy, nawiązujące do stabilności i rentowności prowadzonej przez nas placówki.

Poznaj bliżej franczyzodawcę

Najważniejszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić przed przystąpieniem do współpracy, jest poznanie franczyzodawcy. W tym celu możemy bezpośrednio udać się do siedziby firmy lub odwiedzić którąś z placówek ( np. porozmawiać z osobą prowadzącą daną placówkę, ale o tym w dalszej części artykułu ). Inną możliwością, jest udział w targach franczyzy organizowanych cyklicznie na terenie naszego, lub innego miasta.
Załóżmy, że spotkałeś się z danym franczyzodawcą na targach i masz okazję bliżej poznać oferowaną formę współpracy. Możesz zadać na przykład takie pytania:

  • Gdzie się znajduje siedziba firmy i od jak dawna firma działa na terenie Polski ?
  • Ile w tej chwili na terenie naszego kraju funkcjonuje oddziałów franczyzowych ( własnych i partnerskich ) ?
  • W jaki sposób układany jest model biznesowy (na terenie danego miasta) chroniący przed słabymi wynikami ? ( Każde miasto jest inne dlatego model biznesowy dla Warszawy będzie inny niż dla małego miasta np. Nadarzyna ).
  • Kto jest właścicielem znaków towarowych i czy franczyza wywodzi się z Polski ?

Franczyza, a koszty związane z jej prowadzeniem

Kolejnym ważnym zagadnieniem, są koszty otwarcia oraz prowadzenia placówki. Musimy dokładnie zapoznać się z ofertą współpracy, która wyraźnie powinna wskazać jakie koszty ponosi franczyzodawca, a jakie franczyzobiorca. Przykładowe pytania mogą wyglądać tak:
Czy opłata początkowa podlega negocjacji ?
Jakie są całkowite koszty otwarcia biznesu pod znaną marką oraz koszty miesięcznego prowadzenia działalności ? ( w kosztach otwarcia pomijamy koszty związane z zakupem licencji ).
Franczyzodawca powinien rzeczowo przedstawić czy początkowa opłata, jaką wniesiemy pokrywa koszty:

  • mebli i innego wyposażenia lokalu
  • dzierżawy
  • szkoleń
  • kosztów podróży
  • ulotek i innych materiałów reklamowych
  • wstępne koszty personelu

Dodatkowo musimy zapytać, czy cena początkowa obejmuje produkty, czy stanowią one dodatkowy zakup.

Kto skorzysta z naszej oferty ?

Prowadząc franczyzę musimy mieć świadomość, że z naszej oferty skorzysta tylko ściśle określone grono ludzi. Na przykład prowadząc sklep z artykułami dla dzieci, możemy spodziewać się wizyt rodziców, babci i innych osób mających kontakt z dziećmi. Do naszej placówki nie zawita student, który z kolei skorzysta z usług ( np. Fast food ), z których niekoniecznie skorzystają rodzice czy seniorzy. Biorąc pod uwagę tą zależność, warto zadać pytanie:

  • Czy przeprowadzenie badań konsumenckich leży po mojej stronie, czy firma zaznajomiła się już z jej wynikami na moim terenie.
  • Dla jakiego odbiorcy moja franczyza będzie najlepsza ?
  • Czy istnieje ograniczenie dotyczące liczby mieszkańców lub wyłączność terytorialna ?

Szkolenia, opieka specjalisty i kontrole

Jak w każdym biznesie, aby utrzymać obroty firmy na wysokim poziomie, musimy zadbać o cykliczne szkolenia siebie i personelu. Podobnie jest z franczyzą. Zapytaj franczyzodawcę:

  • jak często organizowane są szkolenia dla właścicieli franczyzy i jego zespołu ?
  • jakie są koszty obowiązkowych szkoleń cyklicznych ?
  • czy szkolenia cykliczne są prowadzone na miejscu, czy na przykład w siedzibie firmy ?
  • kto może / musi wziąć udział w szkoleniach
  • jak często przeprowadzane są kontrole punku franczyzowego ? Czy przed takimi kontrolami franczyzobiorca jest ostrzegany, czy prowadzi je „tajemniczy klient” ?

Reklama franczyzy

Jak w każdym biznesie, również tutaj jednym z najważniejszych czynników udanego biznesu jest reklama. Warto zapytać franczyzodawcę w jaki sposób będzie reklamowana nasza franczyza.

  • Czy możemy liczyć na wsparcie w reklamach wspólnych ( np. reklama w telewizji oferująca produkt w promocyjnej cenie dostępny w każdym oddziale franczyzowym )
  • Czy istnieje obowiązkowa kampania reklamowa, jaką musimy przeprowadzać cyklicznie w ściśle określony przez franczyzodawcę sposób ?
  • Jaki najbardziej skuteczny pomysł na reklamę sprawdza się, aby przyciągnąć do nas potencjalnego klienta ?

Zapytać franczyzobiorcę

Jeżeli planujemy otworzyć placówkę, warto porozmawiać z osobami, które już prowadzą taką działalność pod tą samą marką. Jeżeli zamierzamy to zrobić w tym samym mieście, nie możemy jednak liczyć na rzetelną wiedzę, ponieważ franczyzobiorca będzie chciał za wszelką cenę uniknąć konkurencji, skutecznie zniechęcając nas do otwarcia takiej placówki. Możemy spróbować zasięgnąć informacji w innym mieście. Zwróćmy uwagę, że takie serie pytań przedsiębiorca może odczytać jako wywiad lub kontrolę przeprowadzoną przez franczyzodawcę.
Jakie pytania możemy zadać franczyzobiorcy działającemu pod marką, jaka nas interesuje ? Możemy zapytać, czy franczyzodawca udziela obiecanego wsparcia i szkoleń oraz, czy dotrzymuje innych obietnic.

Warto zapytać wprost jakie są wady prowadzenia takiej działalności i czy franczyzobiorca drugi raz zdecydowałby się na otwarcie franczyzy.
Zapytaj także, czy nie ma problemów prawnych związanych z zapisami w umowie, które na pierwszy rzut oka wydawały się łatwe do spełnienia.
Podstawowym pytaniem jest informacja o rentowności prowadzonego biznesu.

Musimy wziąć pod uwagę, że nie każdy będzie chciał otwarcie rozmawiać o swoim biznesie. Dlatego dodatkową pomocą może być śledzenie stron zawierających opinie o franczyzodawcy. Nic nie zastąpi jednak osobistej rozmowy w placówce lub podczas targów franczyzy.

 

Źródło - TeoriaBiznesu.pl - patron medialny Targów Franczyza Expo


II edycja Franczyza Expo już 7 marca 2020!

Chcesz pokazać swoją firmę? Zostań wystawcą.

Szukasz pomysłu na biznes? Odwiedź targi

 

franczyzobiorca
Zobacz również
Jak znaleźć dobrego pracownika?
Rynek pracownika – to hasło niezmiennie przewija się od kilku lat na polskim rynku. Przedsiębiorcy, bez względu na wielkość biznesu,…
Czytaj więcej>>
treści wideo
Dlaczego treści wideo są niezbędne Twojej firmie?
Krótko o tym, dlaczego treści wideo są niezbędne Twojej firmie.   Ciężko nie zgodzić się z tym, że w otaczającym…
Czytaj więcej>>
5asec
5àsec na targach Franczyza Expo 2019!
5àsec dołącza do grona wystawców w sektorze usług dla konsumentów. 5àsec jest światowym liderem na rynku pralniczym i największą w…
Czytaj więcej>>
Do targów pozostało: